خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم
سرخط خبرها

تکلیف اراضی ۸۰ هکتاری عامل‌زاده مشهد مشخص شد | منطقه الهیه صاحب یک بوستان ۲۰ هکتاری می‌شود

  • کد خبر: ۱۹۹۳۰۴
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
  • ۲
تکلیف اراضی ۸۰ هکتاری عامل‌زاده مشهد مشخص شد | منطقه الهیه صاحب یک بوستان ۲۰ هکتاری می‌شود
پس از ۲۲ سال با روشن‌شدن وضعیت زمین «عامل‌زاده» در منطقه الهیه، امکان احداث بوستان ۲۰ هکتاری و اجرای نخستین طرح بلندمرتبه‌سازی با تراکم ۶۰۰ درصد فراهم می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز تعیین تکلیف زمین‌های بزرگ مقیاس در شهر‌ها و به ویژه کلان شهر‌ها چالشی همیشگی برای شهرداری هاست. این زمین‌ها درحالی که می‌توانند بار کمبود برخی سرانه‌های خدماتی شهر‌ها مانند بوستان و... را به دوش بکشند و حتی برای مدیریت شهری درآمد داشته باشند، بنا به دلایلی مثل حاصل نشدن توافق با مالکان، تعیین تکلیف نشدن آن‌ها در طرح‌های تفصیلی شهری و مشخص نبودن مالک همچنان بلاتکلیف هستند.

با این همه، فرایند تعیین تکلیف بخشی از این زمین‌ها در شهرداری مشهد آغاز شده و در روز‌های گذشته وضعیت زمین هشتادهکتاری موسوم به باغ «عامل زاده» که در محدوده الهیه قرار گرفته است، مشخص شد و آن طور که شهردار منطقه ۱۲ به شهرآرا گفته‌است، علاوه بر فراهم شدن امکان پاسخگویی و صدور پروانه برای این زمین، یک بوستان شهری بیست هکتاری از دل این زمین برای ساکنان الهیه بیرون می‌آید و نخستین طرح بلندمرتبه سازی در مشهد با تراکم ۶۰۰ درصد در آن اجرایی خواهد شد.

مهدی خداشناس با بیان اینکه زمین موسوم به باغ عامل زاده در دل محدوده الهیه قرار گرفته و ظرفیت خوبی برای توسعه این منطقه شهری است، گفت: این زمین حدود ۸۲ هکتار وسعت دارد و از شمال به خیابان‌های عصمتیه و عزیزیه می‌رسد و در غرب آن بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی است. این زمین از ۲۲ سال پیش، یعنی سال ۱۳۸۰، تا امروز بلاتکلیف بود و به دلیل نبود طرح مشخص برای این زمین، امکان پاسخگویی به مالکان آن را نداشتیم.

شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به روند طی شده برای تعیین تکلیف این زمین بزرگ مقیاس، ادامه داد: فرایند تعیین تکلیف زمین عامل زاده از سال ۱۳۸۰ شروع شد و در آن سال بنا به دلایلی با طرح‌های پیشنهادی با وجود تصویب در کمیسیون ماده ۵ مخالفت و امکان پاسخگویی از شهرداری گرفته شد. حدود هشت سال پس از این اتفاق و در سال ۱۳۸۸ صلح نامه‌ای با مالکان زمین‌ها نوشته شد، اما از آنجا که زمین موسوم به عامل زاده بدون کاربری بود، باز هم ما در شهرداری منطقه ۱۲‌ نمی‌توانستیم پاسخگوی مالکان باشیم و این زمین‌ها باز هم بلاتکلیف ماند.

اما دو دهه بلاتکلیفی این هشتاد هکتار زمین در یکی دو روز گذشته و با تصویب توافق نامه‌های قبلی در استانداری و شورای عالی معماری و شهرسازی و مشخص شدن حد و حدود مالکیتی زمین عامل زاده، سرانجام به پایان رسید و راه برای پاسخگویی شهرداری و البته توسعه و اجرای طرح‌های نوین شهری در الهیه باز شد.

خداشناس درباره جزئیات این اتفاق توضیح داد: پیش از این طرح‌هایی برای این زمین ارائه و توافقاتی هم انجام شده بود و در تابستان امسال با مشارکت معاونت عمرانی استانداری و اداره کل راه وشهرسازی استان طرح مربوط به این زمین‌ها تصویب و به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شد و چهاردهم آذر هم این شورا طرح زمین عامل زاده را ابلاغ کرد. براساس طرح ابلاغ شده، هم ساخت وساز مسکونی با تراکم زیاد در بخشی از زمین‌ها فراهم شده است، هم اولین طرح بلندمرتبه سازی در آن اجرایی می‌شود و هم یک بوستان شهری در طرح‌ها لحاظ شده است. ضمن اینکه همه حقوق مکتسبه که در سال‌های گذشته بود، تقریبا به شکل کامل احیا شد.

وی در ادامه به تشریح ماجرای اجرای طرح بلندمرتبه سازی در زمین عامل زاده پرداخت و در این باره تصریح کرد: این اولین طرح بلندمرتبه سازی در مشهد است که در آن قابلیت بلندمرتبه سازی تا تراکم ۶۰۰ درصد دیده شده و توانسته است تأیید و تصویب کمیسیون ماده ۵ را هم دریافت کند. این تراکم، ویژه بخش‌های درشت مقیاس این زمین است و فضا را توسعه می‌دهد و اجرای طرح‌های نوین شهری در شهر و محدوده الهیه را فراهم می‌کند. البته به جز بلندمرتبه سازی، در بخش دیگر زمین‌های به اصطلاح ریز مقیاس، ساخت وساز با تراکم زیاد در طرح پیش بینی شده است. درمجموع، پس از پیاده سازی طرح در سامانه شهرسازی شهرداری، ما به بهترین شکل به مالکان پاسخگو خواهیم بود.

ثمره دیگر تعیین تکلیف زمین هشتادهکتاری عامل زاده، ساخت یک بوستان بیست  هکتاری در الهیه است که در این سال‌ها از داشتن چنین بوستانی محروم مانده بود. شهردار منطقه ۱۲ از آغاز عملیات طراحی این بوستان خبر داد و گفت: سهم سرانه‌های خدماتی از این هشتاد هکتار، بیست هکتار فضای سبز است که پانزده هکتارش به صورت ویژه دیده شده است. درواقع قرار است اولین بوستان شهری الهیه در همین زمین ساخته شود و اکنون در مرحله طراحی آن و تأمین منابع آبی مناسب برای آن هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
0
باید دید کدوم آقا زاده ای اونجا زمین داشته که تونسته مجوز براش بگیره ، وگرنه کسی دلش واسه مردم نسوخته
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
0
باید دید کدوم آقا زاده ای اونجا زمین داشته که تونسته مجوز براش بگیره ، وگرنه کسی دلش واسه مردم نسوخته
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->